Certifikácia výrobkov je v súčasnej ekonomike kľúčom k bezpečnosti a dôvere spotrebiteľa

Podľa prieskumu Európskej komisie z roku 2023 až 73 % spotrebiteľov považuje certifikáciu za rozhodujúci faktor pri nákupe produktov. Pričom vplyv výrobku na životné prostredie je pre európskeho spotrebiteľa „veľmi“ alebo „dosť“ dôležitý. Napriek tomu sa správanie spotrebiteľov za posledné roky zmenilo, keďže kvôli vyšším cenám znižujú svoje výdavky na nepotrebné položky.
Aj keď sa ekonomické ukazovatele euroregiónu v poslednom štvrťroku 2024 zlepšili, spotrebiteľský optimizmus v piatich najsilnejších európskych ekonomikách – Francúzsku, Nemecku, Taliansku, Španielsku a Spojenom kráľovstve – klesol. Vyplýva to z najnovšieho prieskumu ConsumerWise, ktorý poukazuje na zložitosť spotrebiteľskej psychiky na konci roka. Napriek stabilným úsporám a príjmom sú spotrebitelia zaťažení domácou politikou a geopolitickým napätím.
V uplynulých rokoch viac ako 50 % európskych spotrebiteľov uviedlo, že pri nákupe oblečenia, potravín a domácich potrieb sú pre nich dôležité zdravotné a environmentálne faktory. Prím tu hrá najmä recyklovateľnosť výrobkov, získavanie zdrojov či praktiky spravodlivého obchodu, ako aj firemná transparentnosť či autenticita.
Podľa prieskumu NSF (National Science Foundation) dôveruje pri overovaní tvrdení o produktoch nezávislým certifikačným organizáciám tretích strán až 85 % spotrebiteľov. Pričom až 64 % spotrebiteľov skúma tvrdenia na štítkoch pri nákupných rozhodnutiach.
Podľa ďalších štúdií sú spotrebitelia čoraz skeptickejší voči nepodloženým tvrdeniam, čo vedie k vyšším požiadavkám na transparentnosť a certifikáciu výrobkov. Ukazuje sa, že nielen spotrebitelia, ale aj obchodní a priemyselní partneri považujú štítky produktov overené nezávislými tretími stranami za oveľa dôveryhodnejšie. Tento trend sa prejavuje aj v oblasti environmentálnych tvrdení, keďže greenwashing zostáva pre spotrebiteľov významným problémom.
Zabezpečenie kvality a bezpečnosti výrobkov
Európska regulácia pri uvádzaní produktov na trh patrí medzi najprísnejšie na svete. Cieľom je chrániť spotrebiteľov a zabezpečiť, aby mohli prijímať informované rozhodnutia na základe jasného a pravdivého označovania výrobkov. Transparentné a overené informácie o vlastnostiach či udržateľnosti produktov sú kľúčové pre dôveru spotrebiteľov a ich schopnosť robiť zodpovedné nákupné rozhodnutia.
Od 13. decembra 2024 sú všetky spoločnosti, ktoré predávajú výrobky v EÚ a Severnom Írsku povinné dodržiavať nové pravidlá bezpečnosti výrobkov, a to aj v prípade, že nemajú sídlo v Európskej únii. Nové nariadenie o všeobecnej bezpečnosti výrobkov (GPSR – General Product Safety Regulation) predstavuje významnú zmenu v celej EÚ a prináša nové zásady.
Nariadenie GPSR v EÚ zavádza povinnosť podnikov uvádzať na trh iba "bezpečné výrobky", ktoré za normálnych podmienok používania nesmú predstavovať žiadne alebo len minimálne riziká. Nariadenie tiež stanovuje rôzne pravidlá pre výrobcov, dovozcov a distribútorov, vrátane povinnosti vykonať analýzu rizík a vypracovať technickú dokumentáciu pred uvedením výrobku na trh. Každý výrobok predávaný v EÚ musí mať určenú zodpovednú osobu, ktorá bude kontaktným miestom pre regulačné orgány. Nariadenie tiež obsahuje rozšírené požiadavky na hlásenie nehôd a stiahnutie výrobkov z trhu, pričom spotrebiteľom musí byť ponúknutá účinná a bezplatná náprava.
Ukázalo sa, že približne 70 % Európanov nakupuje online, a to aj z e-shopov mimo Európskej únie. V roku 2024 prijal európsky trh až 4,6 miliardy zásielok v hodnote do 150 eur, z ktorých mnohé boli prijaté z oblastí mimo EÚ. Vzniká tak obava, že výrobky nie sú v súlade s legislatívou a nemusia spĺňať ani kritéria bezpečnosti. Napríklad v roku 2022 bolo v rámci európskeho systému RAPEX (rýchly varovný systém pre nebezpečné výrobky) stiahnutých z trhu viac ako 2 100 produktov, ktoré nevyhovovali predpisom.
Vďaka GPSR budú mať teraz vnútroštátne orgány viac právomocí na vykonávanie účinnejších kontrol výrobkov, ako aj na prijímanie opatrení proti nebezpečným výrobkom. Systém RAPEX sa premenoval na Safety Gate, pričom sa zameriava predovšetkým na ešte lepšiu výmenu informácií o opatreniach prijatých proti nebezpečným nepotravinárskym výrobkom.
Potrebujete zabezpečiť certifikáciu výrobkov?
Dôležitosť CE certifikácie pre bezpečnosť výrobkov
Podľa prieskumu Európskej komisie až 85 % spotrebiteľov v EÚ verí, že výrobky s európskeou základnou značkou CE sú bezpečné a spoľahlivé. „V EÚ je CE značka povinná pre širokú škálu výrobkov, vrátane elektroniky, hračiek či stavebných materiálov. CE certifikácia znamená, že výrobok spĺňa prísne bezpečnostné, zdravotné a environmentálne požiadavky EÚ a spotrebitelia tak môžu dôverovať kvalite a bezpečnosti výrobkov s týmto označením“ hovorí Ing. Emília Fintová z ENVIROTREE, ktorá sa dlhoročne zaoberá profesionálnou certifikáciou výrobkov na Slovensku a v EÚ.
Dôležité je aj samotné umiestnenie značky CE a správne vyhotovenie podpornej dokumentácie výrobku, pričom je povinnosťou distribútora tieto fakty pred uvedením na trh dôsledne overiť. Nedodržanie predpisov môže totiž viesť k sankciám či stiahnutiu výrobkov z obehu, čo predstavuje vysoké dodatočné náklady. Pokuty pritom môžu dosahovať až 5 miliónov eur v závislosti od závažnosti porušenia legislatívy.
Je certifikácia strategickou výhodou?
Pre výrobcov nie je certifikácia len povinnosťou, ale aj strategickou výhodou. Podľa štatistík OECD firmy, ktoré investujú do certifikácie svojich výrobkov, zaznamenali priemerný nárast dôveryhodnosti medzi spotrebiteľmi o 56 % a zvýšenie tržieb o 20 %. Niektoré firmy uvádzajú, že po získaní CE certifikácie zaznamenali nárast tržieb na európskom trhu až o 30 %.
Certifikácia zvyšuje možnosti exportu a expanzie na zahraničné trhy, keďže značka CE umožňuje výrobcom prístup do 33 krajín EHP. Voľný pohyb výrobkov zabezpečuje, že produkty nemusia spĺňať ďalšie špecifické národné predpisy. Prístup na trhy jednotlivých členských krajín je tak oveľa jednoduchší a efektívnejší. Navyše, kontrolou kvality produktov môžu spoločnosti zabrániť až 60 % vráteniam nekvalitného tovaru.
Certifikácia buduje značku aj imidž
Európa predstavuje významný trh s viac ako 23,2 miliónmi podnikov a bohatými B2B príležitosťami. Podobne, ako musia výrobky v Spojených štátoch spĺňať príslušné federálne a štátne normy a predpisy, Európska únia používa označenie CE - Conformité Européenne, čo v preklade z francúzštiny znamená európska zhoda, takmer pre všetky výrobky, ktoré vstupujú na trh.
Orientácia v zložitom prostredí európskych predpisov a certifikácie je nevyhnutná pre každú firmu, ktorá chce byť úspešná na európskom trhu. Spoločnosti musia zabezpečiť súlad s požiadavkami EÚ a viesť podrobnú technickú dokumentáciu. Označenie CE je však vstupnou bránou k rozsiahlej spotrebiteľskej základni EÚ a jej susedných regiónov. Dodržiavanie týchto predpisov je kľúčom k úspechu na európskom trhu. „Podniky nie sú pri certifikačných procesoch samy. Môžu využiť služby akreditovaných certifikačných orgánov, ktoré pre nich celý proces certifikácie zabezpečia, či už sa jedná o kozmetické výrobky, hračky, elektroniku či stavebné výrobky,“ vysvetľuje Emília Fintová z ENVIROTREE.
Pokiaľ spoločnosť certifikáciu získa, môže použiť značku aj na marketingové účely. Uvádzanie certifikácie v komunikácii firmy bude zvyšovať reputáciu a dôveru spotrebiteľov, klientov či obchodných partnerov. Umiestnenie loga certifikačnej značky na webovej stránke je známkou toho, že spoločnosti záleží na dodržiavaní štandardov kvality a bezpečnosti.
Odborníci uvádzajú, že certifikácia, to nie sú len symboly na obaloch, certifikácia rozpráva príbeh o odhodlaní značky byť lepšou. Prezentovanie tohto faktu v marketingu približuje spoločnosť ku klientom, čím ju posúva aj v konkurenčnom boji. Štatistiky potvrdzujú, že spotrebitelia hľadajú overené tvrdenia a štandardy, preto sa v súčasnej dobe certifikácia stáva kľúčovým faktorom pre získavanie dôvery.
Zaujala vás téma? Potrebujete poradiť, či zabezpečiť služby certifikácie výrobkov? Neváhajte nás kontaktovať.
Možno vás zaujme aj téma: Prečo je certifikácia kozmetických výrobkov dôležitá