Kedy je potrebné EIA posudzovanie vplyvov na životné prostredie? Nový zákon o EIA je v procese schvaľovania

EIA nariadenie je jedným z najstarších a najdôležitejších právnych predpisov Európskej únie v oblasti životného prostredia a ochrany prírody. Predstavuje účinný nástroj, ako začleniť environmentálne vplyvy do investičných a developerských projektov. Na Slovensku bude parlament o novele zákona o EIA rokovať najbližšie v septembri tohto roku.
Image

Pre koho je EIA povinné?

EIA (Environmental Impact Assessment) predstavuje odborné a verejné posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Uplatňuje sa vo viac ako 100 krajinách sveta. Posudzovanie vplyvov na životné prostredie nám umožňuje lepšie chrániť prírodné zdroje a zabezpečiť, že rozvojové projekty budú v súlade s environmentálnymi cieľmi,” uvádza bývalý európsky komisár pre životné prostredie Karmenu Vella.

Kým prvá smernica o posudzovaní vplyvov na životné prostredie bola v EÚ prijatá ešte v roku 1985, po viacerých zmenách ju európske orgány v roku 2011 kodifikovali do jednotného právneho celku. Aktuálne sa Európa riadi smernicou 2014/52/EÚ o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, ktorá platí od roku 2017.

Jedná sa o hodnotenie dopadov veľkých verejných aj súkromných stavebných a developerských projektov, ktoré majú významný vplyv na životné prostredie. Do rozsahu pôsobnosti EIA spadá takto viac ako 200 kategórií projektov. Pre niektoré, definované v prílohe 1 európskej smernice, je vypracovanie a schvaľovanie EIA automaticky povinné. Patria sem kategórie projektov ako stavba jadrových elektrární, železníc, diaľnic, rýchlostných ciest, zariadení na likvidáciu nebezpečného odpadu a podobne.

Vplyv na životné prostredie sa však posudzuje aj pri ďalších strategických dokumentoch, resp. početných projektoch mestského alebo priemyselného rozvoja, a to aj vtedy, ak ich spolufinancuje Európska únia. Úlohou jednotlivých členských štátov pritom bolo a je stanoviť, či budú o každom takomto projekte rozhodovať samostatne, alebo určia kritéria, ako je umiestnenie, veľkosť alebo typ investičného projektu, či prahové hodnoty, podľa ktorých budú zámery hodnotené.

Na Slovensku sa EIA proces týka každej strategickej investície alebo jej časti definovanej zákonom č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Príloha číslo 8 tohto zákona uvádza všetky navrhované činnosti, ktoré podliehajú posudzovaniu vplyvov na životné prostredie, ako aj definície ich prahových hodnôt, ktoré sú pri posúdení rozhodujúce. Ide o činnosti, objekty a zariadenia týkajúce sa napríklad ťažobného, energetického, hutníckeho, chemického priemyslu, infraštruktúry, vodného hospodárstva a ďalších odvetví.

Čo sa v EIA správe posudzuje?

Prvý krok celého procesu zahŕňa posúdenie a identifikáciu priamych a nepriamych vplyvov investície na zdravie obyvateľov, biodiverzitu, vodu, pôdu, ovzdušie, klímu, krajinu, hmotný majetok či kultúrne bohatstvo.

Samotnému procesu EIA predchádza zisťovacie konanie, tzv. „malá EIA“.  Jej úlohou je určiť, či sa daného projektu týka aj „veľká EIA“ - teda povinné vypracovanie EIA projektu, alebo nie. Navrhovateľ musí podľa ustanovení a požiadaviek zákona predložiť príslušným orgánom vypracovanú správu a odborný posudok. “Posudzovanie vplyvov na životné prostredie je kľúčovým nástrojom na zabezpečenie toho, že projekty, ktoré môžu mať významný vplyv na životné prostredie, budú dôkladne preskúmané a že budú prijaté opatrenia na zmiernenie týchto vplyvov,” zdôraznil európsky komisár pre životné prostredie Virginijus Sinkevičius.

7 krokov EIA

Celý proces EIA pozostáva zo siedmych krokovzačína predložením zámeru zo strany navrhovateľa obci a príslušným orgánom, ako aj verejnosti. Nasleduje fáza rozsahu hodnotenia a jeho harmonogramu, kde sa navrhovateľ dohodne so zainteresovanými stranami na termíne podrobnejšieho prerokovania vplyvov investičného projektu, o ktorom zákon hovorí ako o navrhovanej činnosti, alebo jeho zmeny na životné prostredie. Do tejto fázy procesu je zainteresovaný aj samosprávny kraj.

Nasleduje vypracovanie správy o hodnotení vplyvov navrhovanej činnosti na životné prostredie (ŽP), jej pripomienkovanie a verejné prerokovanie. Odborne spôsobilá osoba určená príslušným orgánom následne vypracuje odborný posudok k projektu, ktorý musí byť hotový do 60 dní.

Výsledkom posudzovania vplyvov projektu, resp. navrhovanej činnosti na ŽP je záverečné stanovisko, ktoré predstavuje záväzné rozhodnutie príslušných orgánov smerodajné pre ďalšie povoľovacie konanie. Vydáva sa do 30 dní od doručenia odborného posudku. Po tomto kroku môže navrhovateľ podať návrh na začatie povoľovacieho konania. Záverečné stanovisko zverejní dotknutá obec na svojej webovej stránke a má platnosť sedem rokov. Posledným bodom EIA je samotná realizácia navrhovanej činnosti, ktorá by mala byť v súlade s príslušným zákonom o EIA.

Slovenský zákon o EIA je v procese novelizácie

Na základe výsledkov rokovaní s Európskou komisiou bude novela zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie EIA u nás prerokovaná v septembri 2024. Podľa Denníka N to uviedol minister ŽP Tomáš Taraba ešte v júni. Minister Európsku komisiu požiadal, aby zákon vyhodnotila. Zákon je súčasťou plánu obnovy a je prísľub, že ho zmeníme, lebo sama EK eviduje náš zákon ako rigidný a nevykonateľný vo veľa častiach, a z toho dôvodu chceme mať jasno skôr, ako ho schválime, že tam nie sú žiadne sporné oblasti,“ povedal pre Denník N Taraba.

Proces EIA zahŕňa aj prísne pravidlá toho, ako je verejnosť o projektoch informovaná a ako sa dotknuté osoby môžu zúčastňovať na rozhodovacom procese. Avšak v súčasnej podobe je na Slovensku právo verejnosti zúčastniť sa procesu EIA značne obmedzené. Pokiaľ teda parlament novelu schváli v súčasnom navrhovanom znení, verejnosť nebude mať právo vyjadriť sa k väčšine schvaľovaných projektov. Sporné je aj to, že proti záverečnému stanovisku EIA, ako záveru zisťovacieho konania, sa nedá odvolať. Možnosť namietať proti rozhodnutiu v zisťovacom konaní však zaručuje medzinárodný Aarhuský dohovor, ktorý má aj u nás prednosť pred zákonom, preto má novela podľa mnohých medzery.

„EIA je nevyhnutná pre dosiahnutie našich cieľov v oblasti ochrany životného prostredia a udržateľného rozvoja. Musíme zabezpečiť, aby všetky projekty boli posudzované s ohľadom na ich environmentálne dôsledky,”  uvádza na záver bývalý výkonný podpredseda Európskej komisie pre Európsku zelenú dohodu Frans Timmermans.

Zaujala vás téma? Potrebujete poradiť, či zabezpečiť vypracovanie projektu EIA alebo hračiek? Neváhajte nás kontaktovať.

Potrebujete pomôcť s vypracovaním projektu posudzovania vplyvov na životné prostredie a správy EIA?