Zmeny v Programe odpadového hospodárstva SR sa týkajú recyklácie použitých batérií
Návrh európskeho nariadenia o batériách a použitých batériách 2023/1542 schválil Európsky parlament ešte v polovici júla minulého roka. Práve batérie sú dnes nepostrádateľným zdrojom energie a kľúčovou technológiou pri prechode na klimatickú neutralitu a európske obehové hospodárstvo. Celosvetový dopyt po batériách rastie aj vďaka rastúcemu trhu s elektromobilmi a do roku 2030 sa má zvýšiť 14-násobne. Pričom podiel EÚ na trhu s batériami by mohol predstavovať 17 %.
Zvýšiť sa má predovšetkým obehovosť batérií a ich recyklácia. V roku 2021 sa podľa údajov Eurostatu takmer polovica, 48 %, prenosných batérií a akumulátorov predaných v EÚ (242 000 ton) vyzbierala na recykláciu, čo predstavuje až dvojnásobný nárast od roku 2009. Výrobcovia budú najnovšie povinní používať recyklované materiály, a sprísnia sa aj ciele zberu použitých batérií. Nový právny predpis je veľkým úspechom Európskej zelenej dohody a jeho cieľom je zabezpečiť udržateľnosť batérií počas celého životného cyklu.
Vznikli aj úplne nové kategórie batérií, ako sú batérie pre elektrické vozidlá, ľahké dopravné prostriedky alebo priemyselné batérie. „Nariadenie má nastaviť mieru zberu pre jednotlivé kategórie odpadových batérií, zlepšiť efektivitu recyklácie a materiálového zhodnotenia či zadefinovať parametre uhlíkovej stopy priemyselných batérií a batérií pre elektronické vozidlá, ako aj parametre pre výkonnosť a dĺžku životného cyklu dobíjateľných priemyselných batérií pre elektrické vozidlá,“ povedal pre Odpady-portal.sk Ján Federič z Odboru odpadového hospodárstva MŽP SR. „Ďalej má nariadenie nastaviť parametre pre nedobíjateľné prenosné batérie, definovať recyklovaný obsah priemyselných batérií, automobilových batérií a batérií pre elektronické vozidlá, určiť rozšírenú zodpovednosť výrobcov batérií a určiť požiadavky na prenosné batérie,“ dodáva.
Kľúčový dokument odpadového hospodárstva SR
Strategickým dokumentom v oblasti odpadového hospodárstva u nás je Program odpadového hospodárstva Slovenskej republiky (POH SR), aktuálne na roky 2021 – 2025. Je vypracovaný v súlade s požiadavkami uvedenými v Akčnom pláne EÚ pre obehové hospodárstvo a ďalšími kľúčovými dokumentami a právnymi predpismi Európskej únie, ale aj Slovenskej republiky, ako je napríklad zákon o odpadoch. Dokument POH SR sa vzťahuje na nakladanie so všetkými druhmi odpadov v zmysle definície odpadu, ktorá je uvedená v zákone o odpadoch, a záväzná časť programu je záväzným dokumentom pre rozhodovanie orgánov štátnej správy v odpadovom hospodárstve krajiny. A práve tento rok prešiel program skráteným pripomienkovaním a napriek kritike zo strany Asociácie priemyselných zväzov a dopravy boli navrhované zmeny vládou schválené.
Zmeny v POH SR zapracovali nové recyklačné ciele a envirorezort by mal preto prijať nový regulačný rámec pre batérie a akumulátory, kde sa upravili percentá súvisiace s recyklačnou efektivitou pri recyklácii použitých batérii a akumulátorov a zosúladili s právnymi predpismi EÚ. Program tiež dáva za cieľ podporiť projekty zamerané na výskum a vývoj v oblasti recyklácie a zhodnocovania nových typov batérií a akumulátorov, prispôsobiť nakladanie s nimi a rozširuje sa aj zodpovednosť výrobcov. Zvýšiť by sa mala aj informovanosť občanov o zbere použitých prenosných batérií a akumulátorov.
Finančná podpora bude najnovšie smerovať do technológii na dosiahnutie vysokej úrovne recyklácie a spracovania použitých batérií a akumulátorov z automobilového priemyslu, ktoré sú v súlade s požiadavkami pre najlepšie dostupné techniky. "V rámci zmeny Programu odpadového hospodárstva SR dochádza k úprave percent v súvislosti s recyklačnou efektivitou pri recyklácii použitých batérií a akumulátorov, pričom zmenou textu v tomto materiáli dôjde k zosúladeniu s právnymi predpismi Európskej únie," povedalo pre TASR ministerstvo životného prostredia, pričom doplnilo, že recyklovať sa má 75 percent priemernej hmotnosti niklovo-kadmiových batérií, 50 percent ostatných odpadových batérií a 65 priemerných hmotnostných percent olovených batérií a akumulátorov.
Európa recykluje 38 % odpadu
Štatistiky prezrádzajú, že aktuálne EÚ recykluje asi 38 % odpadu, pričom cieľom európskej politiky je čo najväčšie získavanie vysokokvalitných zdrojov z odpadu. Indikátory, ktorými sa sleduje výkonnosť v obehovom hospodárstve sú podľa POH SR rozdelené do šiestich recyklačných ukazovateľov, pričom jedným z nich je recyklácia všetkých odpadov, vrátane priemyselného a komunálneho. Práve recyklácia tvorí základ európskej politiky odpadového hospodárstva.
Niektoré kategórie odpadov si však vyžadujú osobitný prístup, preto ich upravujú samostatné smernice a právne predpisy.
Opatrenia nového nariadenia EÚ o batériách
-
Povinné vyhlásenie o uhlíkovej stope a štítok pre batérie elektrických vozidiel (EV), batérie pre ľahké dopravné prostriedky (LMT) (ako sú elektrické skútre alebo bicykle) a dobíjateľné priemyselné batérie s kapacitou nad 2 kWh;
-
Navrhovanie prenosných batérií v spotrebičoch tak, aby ich spotrebitelia mohli ľahko odstrániť a vymeniť;
-
Digitálny pas pre batérie LMT, priemyselné batérie s kapacitou nad 2 kWh a batérie EV;
-
Politika náležitej starostlivosti pre všetky hospodárske subjekty s výnimkou malých a stredných podnikov;
-
Prísnejšie ciele zberu odpadu: v prípade prenosných batérií – 45 % do roku 2023, 63 % do roku 2027 a 73 % do roku 2030; v prípade batérií LMT – 51 % do roku 2028 a 61 % do roku 2031;
-
Minimálne úrovne materiálov zhodnotených z použitých batérií: lítium – 50 % do roku 2027 a 80 % do roku 2031; kobalt, meď, olovo a nikel – 90 % do roku 2027 a 95 % do roku 2031;
-
Minimálne úrovne recyklovaného obsahu z výroby a spotrebiteľského odpadu na použitie v nových batériách: osem rokov po nadobudnutí účinnosti nariadenia – 16 % pre kobalt, 85 % pre olovo, 6 % pre lítium a 6 % pre nikel; 13 rokov po nadobudnutí účinnosti: 26 % v prípade kobaltu, 85 % v prípade olova, 12 % v prípade lítia a 15 % v prípade niklu.
Zaujala vás téma? Potrebujete poradiť, či priamo zabezpečiť odpadové hospodárstvo firmy? Neváhajte nás kontaktovať.
Možno vás zaujme aj téma: Podľa európskych agentúr by mala regulácia chemikálii smerovať k väčšej bezpečnosti a udržateľnosti